Ποια η διαφορά μου με τον Mark Zuckerberg

Πριν από (όχι και τόσο πολλά) χρόνια, όταν ήμουν ακόμη μαθητής λυκείου, ένας καθηγητής μας είχε πει, πως αν ήταν στο χέρι του θα μας επέτρεπε να έχουμε στις εξετάσεις ανοικτό το βιβλίο, για να πρέπει να ανατρέξουμε σε αυτό, αναζητώντας ότι μας χρειάζεται για να επιλύσουμε προβλήματα. Λίγο-πολύ μας είπε, πως προτιμούσε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που θα ωθούσε τον μαθητή στο να ψάξει, να αναζητήσει λύσεις, με περισσότερη έρευνα… άλλα με πιο απλά λόγια. Πάνω κάτω, ότι προωθούν οι αλλαγές στο Λύκειο.

Μπορεί να με κοροϊδέψετε, και είμαι σίγουρος ότι θα το κάνετε, άλλα ως τελειόφοιτος της Πληροφορικής συγκρίνω τον εαυτό μου με τον Mark Zuckerberg, τον ιδρυτή του Facebook. Αναμφισβήτητα ένας πανέξυπνος νέος, άρχισε να προγραμματίζει σε BASIC πολύ μικρός, είχε φτιάξει μια εφαρμογή instant messaging για τους υπολογιστές του σπιτιού και του ιατρείου του πατέρα του (που στεγάζονταν εκεί) κάπου στο γυμνάσιο-λύκειο, όταν δημιούργησε και τον προ-πάππου του Facebook! Άλλα δεν σταματούσε εκεί, γιατί όπως έχει πει ο Jose Antonio Vargas «όταν τα άλλα παιδιά έπαιζαν παιχνίδια στον υπολογιστή, ο Mark τα δημιουργούσε». Η συνέχεια γνωστή, με το Facebook να κατακτά το διαδίκτυο, να σηκώνει συνεχώς επενδύσεις (η τελευταία $550 εκατομμύρια από την Goldman Sachs) και ο Mark να φωτογραφίζεται ως πρόσωπο της χρονιάς του 2010 στο περιοδικό Time.

Όταν το Facebook έβγαινε από το φοιτητικό δωμάτιο του Zuckerberg στο Harvard, στις 4 Φεβρουαρίου του 2004, αν και ίσως θα έπρεπε, δεν ετοίμαζα ένα τρομερό πάρτι για τα 17 μου, που θα έκλεινα πέντε μέρες αργότερα. Αντίθετα έκανα μια προσπάθεια να παπαγαλίσω την «γνώση», που μου προσέφερε το Λύκειο, για να πετάξω το ακόντιο όσο το δυνατόν πιο μακριά στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του Μαΐου, που πλησίαζε απειλητικά. Λίγους μήνες αργότερα θα διαπίστωνα, πως η εξεταστέα ύλη του Λυκείου ήταν απλά αστεία, μπροστά στους τόνους γνώσης, που πρέπει να απορροφήσει κάποιος στο Πανεπιστήμιο. Τότε όμως δεν το υπολόγιζα αυτό, κι έκανα συνεχώς «προπόνηση», ως ένας wanna be οικονομολόγος, που καθώς περνούσαν οι εβδομάδες εξελισσόμουν σε έναν wanna be πληροφορικάριο (ναι τόσο αποφασισμένος ήμουν για το μέλλον μου). Με αυτά και μ’ αυτά βρέθηκα στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ (και όχι στο Harvard), με την σχέση μου με την Πληροφορική έως τότε να περιορίζεται σε πρακτικές γνώσεις σε υπολογιστές και λίγη Pascal, που είχα μάθει πειραματιζόμενος.

Πιθανότατα ξεφεύγω, από αυτό που θέλω να πω… το θέμα είναι, πως αν και αμφιβάλω αν έχω το 80-85% της ευφυίας του Mark Zuckerberg, νοιώθω ότι ποτέ δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να την αξιοποιήσω. Εκείνος ασχολήθηκε με διάφορα projects όταν ακόμη ήταν στο σχολείο, άλλα το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα ποτέ δεν μου το επέτρεψε αυτό. Μετρούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού (το οποίο χαραμίζω κιόλας) οι εργασίες, που έκανα στα έξι χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μου! Δεν έκανα ποτέ μου έρευνα (εκτός κι αν εξαιρέσω την υποτυπώδη έρευνα για την σχεδίαση της δομής ενός αρχαίου θεάτρου στο γυμνάσιο).

Αν όμως ισχύουν τα όσα διαβάζω για το Νέο Λύκειο, τότε μιλάμε για εκπληκτικές αλλαγές! Γιατί μόνο ως θετικό μπορώ να θεωρήσω, το ότι οι μαθητές επιτέλους θα κάνουν έρευνα, στα πλαίσια υποχρεωτικής ερευνητικής εργασίας κάθε χρόνο, με έναν καθηγητή! Κι επιτέλους οι τεχνολογίες, αφού μπήκαν για τα καλά στην ζωή μας, μπαίνουν πιο σοβαρά στην εκπαίδευση! Επιτέλους κάτι αλλάζει, ξεφεύγουμε από την κλασσικούρα κι ελπίζω να ξεφύγουμε κι από την παπαγαλία, που επιτρέψτε μου να πιστεύω πως έχουν καταστρέψει γενιές ολόκληρες!

Σε καμία περίπτωση δεν θα εμφανιστούν 15000 Zuckerbergs στην Ελλάδα και σε καμία περίπτωση δεν θεωρώ τον ιδρυτή του Facebook τον εξυπνότερο άνθρωπο του κόσμου, όχι… απλά αναλογικά αν το σκεφτούμε, πολλοί νέοι θα ωφεληθούν. Πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα κατ’ αρχήν να ενθαρρύνει τις δεξιότητες των μαθητών, όχι να βάζει καλούπια, να είναι ευέλικτο, να κοιτάει το δάσος κι όχι τον θάμνο, που κρύβεται πίσω από το δένδρο!

Κι επειδή παντού χωράει το TED, τα έχει πει και ο Ken Robinson.

Καλή σας ημέρα.

http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf

Ποια η διαφορά μου με τον Mark Zuckerberg

Σχολιάστε

