Steve Jobs: ένα όμορφο “θεατρικό έργο” στην μεγάλη οθόνη

Είναι μια ταινία, που πέρασε από χίλια κύματα: άλλαξε πρωταγωνιστή (αρκετές φορές) και σκηνοθέτη και τελικά… η μπίλια έκατσε στον βραβευμένο με Όσκαρ Danny Boyle, που σκηνοθέτησε τον Michael Fassbender στον ρόλο του Steve Jobs, συνιδρυτή της Apple, στην ομότιτλη ταινία της οποίας το σενάριο (βασισμένο στην πιο δημοφιλή ίσως βιογραφία δια χειρός Walter Isaacson) υπογράφει ο Aaron Sorkin (The Newsroom, The Social Network, The West Wing). Αναφερόμαστε στην δεύτερη βιογραφική ταινία για μια από τις πιο σημαντικές άλλα και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της σύγχρονης τεχνολογικής ιστορίας, τέσσερα (!) χρόνια μόλις από τον θάνατό του. Και ας το διευκρινίσουμε από την αρχή για να τελειώνουμε με την σύγκριση: είναι κλάσεις ανώτερη από το Jobs του Joshua Michael Stern.

Το Steve Jobs του Boyle είναι, ουσιαστικά, ένα “θεατρικό έργο” που απλά τυχαίνει να παίζεται στην μεγάλη οθόνη, χωρισμένο σε τρεις πράξεις, όπου εμφανίζονται και οι επτά βασικοί πρωταγωνιστές: ο Steve Jobs, η Joanna Hoffman (Kate Winslet), υπεύθυνη marketing της Apple, από τα λίγα άτομα που βρέθηκαν πραγματικά κοντά στον Jobs για σχεδόν δυο δεκαετίες, ο Steve Wozniak (Seth Rogen), συνιδρυτής της Apple, ο John Sculley (Jeff Daniels), CEO της Apple, γνωστός εκτός των άλλων για τον ρόλο που διαδραμάτισε στην απόλυση του Jobs από την εταιρεία, ο Andy Hertzfeld (Michael Stuhlbarg), ένας από τους πιο βασικούς μηχανικούς της εταιρείας, η Chrisann Brennan (Katherine Waterston) μητέρα της κόρης του Jobs και η κόρη του Lisa (με σειρά εμφάνισης Makenzie Moss, Ripley Sobo και Perla Haney-Jardine). Κάθε μία “πράξη” του έργου, τοποθετείται χρονικά ακριβώς πριν από τρεις κομβικές, για την καριέρα του Jobs, παρουσιάσεις προϊόντων: του υπολογιστή Lisa, του υπολογιστή της Next και του iMac.

 

Η ταινία δεν έχει σαν στόχο, τόσο να μας αφηγηθεί την ζωή του βασικού της χαρακτήρα, όσο το να παρουσιάσει το πορτραίτο της προσωπικότητάς του, όπως σκιαγραφείται μέσα από τις συζητήσεις του με τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Έχοντας ως σημείο αναφοράς τα προϊόντα και ως “σκηνικό” τα καμαρίνια ή την σκηνή μεγάλων συνεδριακών κέντρων, οι διάλογοι είναι εκείνοι που αποκαλύπτουν τα στοιχεία του μάλλον απόμακρου και ιδιαίτερου χαρακτήρα του Jobs και τις σχέσεις του με τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του, με συνεργάτες, φίλους και συγγενείς. Είναι χαρακτηριστικό της θεατρικότητας της αφήγησης, ότι βλέπουμε ελάχιστα flash backs, μόνο στα σημεία που είναι απαραίτητα για τον θεατή, ώστε να κατανοήσει τους διαλόγους, ενώ σε άλλα σημεία αυτοί εμπλουτίζονται, όταν το περιεχόμενο τους οπτικοποιείται και προβάλλεται σε κάποιους τοίχους ή στο δάπεδο.

Αν περιμένετε να δείτε στην μεγάλη οθόνη γνώριμες εικόνες, από παρουσιάσεις προϊόντων, τότε μάλλον θα απογοητευτείτε. Ο Boyle ήθελε, ξεκάθαρα, να ασχοληθεί με όσα δεν έχουν γραφτεί σε βίντεο, με το παρασκήνιο των όσων έχουν περάσει ως τώρα στο κοινό. Το καταφέρνει;

 

Η ακρίβεια των γεγονότων, που παρουσιάζονται στην ταινία, αμφισβητείται. O ίδιος ο Steve Wozniak υποστηρίζει, πως ο χαρακτήρας του, που υποδύεται ο Rogen, λέει πράγματα, που ο ίδιος δεν είπε ποτέ στον Jobs, πως στα συγκεκριμένα events δεν του μίλησε καν. Ωστόσο και ο ίδιος συνέβαλε στην ανάπτυξη του σεναρίου, όπως είχε βοηθήσει και τον Isaacson, να γράψει το βιβλίο του, και επιβεβαιώνει πως ο χαρακτήρας του Jobs, όπως παρουσιάζεται στην ταινία, είναι ο πραγματικός. Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό γιατί και ο Sorkin, επίσης, αναφέρει πως η ταινία δεν έχει στόχο να “φωτογραφίσει” τον χαρακτήρα του Jobs. Αρκετά στοιχεία στο σενάριο, ακόμα κι αν δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, συμβάλλουν, εν τέλει, στην σύνθεση του κινηματογραφικού πορτραίτου.

Το Steve Jobs είναι μια καλοσκηνοθετημένη ταινία, με δυνατούς διαλόγους και στιγμές και στέρεες ερμηνείες, που δεν στέκονται μόνο στην εικόνα άλλα στην ουσία, προσέγγιση που ακολουθείται σε όλο το project. Πολύ απλά, δεν σε ενδιαφέρει αν ο Fassbender δεν μοιάζει και τόσο πολύ με τον Jobs.  Έχει και τα μικρά ελαττώματά της βέβαια, με πιο χαρακτηριστικό ίσως, το ότι λόγω του τρόπου αφήγησης η ένταση δεν αυξομειώνεται, άλλα παραμένει σχεδόν σταθερά τεταμένη, μέχρι το τέλος της ταινίας. Ίσως, όμως, αυτή να είναι και μια από τις επιδιώξεις των δημιουργών.

Παρ’ όλα αυτά, στους τίτλους τέλους, δεν μπόρεσα να αποφύγω την σκέψη: υπήρχε πραγματικά ανάγκη για αυτή την ταινία; Γιατί τόσο άγχος, για μια ακόμη βιογραφία για τον Steve Jobs, τόσο σύντομα μετά τον θάνατο του;

Την απάντηση έδωσε, έμμεσα, ο ίδιος ο χαρακτήρας σε κάποια σκηνή στο τελευταίο μέρος της ταινίας: περπατώντας με έναν δημοσιογράφο, πέρασαν δίπλα από ένα τεράστιο πορτραίτο του Alan Turing, της σημαντικότερης ίσως προσωπικότητας για την επιστήμη της Πληροφορικής, για την ακρίβεια του “πατέρα” της. O δημοσιογράφος τον ρώτησε ποιος είναι αυτός, κι εκείνος όταν του απάντησε, συμπλήρωσε πως το ότι δεν τον γνώριζε ήταν αρκετός λόγος για να μην συμπεριληφθεί, ως πρόσωπο, ο Turing στο (διάσημο πλέον) σποτ της Apple, στα πλαίσια της καμπάνιας “Think Different”. Δεν ήταν αρκετά δημοφιλής, για να εξυπηρετήσει τους εμπορικούς στόχους της καμπάνιας.

Κακά τα ψέμματα, τέσσερα χρόνια αφότου έφυγε από την ζωή, ο Steve Jobs “ξεχνιέται”. Δεν ξέρουμε, πόσο μεγάλο μέρος των καταναλωτών των προϊόντων της εταιρείας, που ίδρυσε, τον θυμούνται και από αυτούς, πόσοι πραγματικά γνωρίζουν τον Steve Jobs ως προσωπικότητα, την αντίληψη του για την τεχνολογία και την προσέγγιση του κοινού, ή απλά υπάρχει στο μυαλό τους, ως μια φυσιογνωμία. Ίσως, δηλαδή, η Universal να ήθελε να κάνει μια (ακόμη) ταινία για τον Jobs, αρκετά σύντομα, ώστε το όνομά του να συζητιέται ακόμη σε ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος κοινού, ώστε η αναγνωρισιμότητά του να ωφελήσει εμπορικά την ταινία ως προϊόν.

Σε κάθε περίπτωση όμως, όποια κι αν είναι τα κίνητρα για την δημιουργία της ταινίας, το Steve Jobs συγκαταλέγεται στις πολύ καλές κινηματογραφικές βιογραφίες, που μας βοήθησαν να ξεχάσουμε ήδη το απίστευτα απογοητευτικό πρώτο εγχείρημα, πριν από δύο χρόνια.


Δημοσιεύθηκε στο Cinefreaks.gr

Advertisements
Steve Jobs: ένα όμορφο “θεατρικό έργο” στην μεγάλη οθόνη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s